De rente op
de banken is nul..., of bijna nul. Er wordt geadviseerd te investeren in andere
zaken, waaronder vastgoed, en..., KUNST!
Volgens
deskundige economen is Kunst momenteel een van de betere beleggingen, en zeker
beter dan sparen. Dus, alle Nederlandse kunstenaars zijn blij!..., of toch
niet?
Sommige
kunstenaars doen het "goed". Natuurlijk speelt kwaliteit een rol,
maar meer en stevigere sleutels tot succes zijn vermogen en goede marketing.
Over het laatste is veel te doen, omdat de verkoop van het werk bijna
letterlijk uit handen gegeven wordt aan derden. Andere kunstenaars hebben
succes vanwege vermogen. Of zij verkopen hun werk voor veel geld, waardoor zij
wellicht (in eerste instantie) minder verkopen, maar wel zo veel overhouden,
dat zij (letterlijk) verder kunnen, of zij bezitten over een basisvermogen,
waarmee zij de markt op kunnen. Dat kan een vast inkomen zijn, familiebedrijf,
of wat dan ook.
Tot nu toe
spreken we over een zeer klein gezelschap en niet persé de besten..., nee het
hoeven zelfs geen kwalitatief goede kunstenaars te zijn.
De
meerderheid van de kunstenaars zijn "Arme sloebers", veelal
afhankelijk van een uitkering en zonder vermogen. En in die groep zien we veel
kwaliteit! Natuurlijk ook rommel en matig werk, maar het scala is breed en op
zich zeer interssant. Waarom blijven zij dan in die eeuwige verdomhoek zitten?
Wel, dat is simpel; exposeren (en verkopen) kost geld. Lokale exposities zijn
soms nog te betalen, evenals lokale manifestaties, zoals de Haarlemse Kunstlijn.
Toch ben je voor een weekendje Kunstlijn al snel een paar honderd euro kwijt,
en doe je heel zuinig ruim meer dan honderd euro. Maar goed, een manifestatie
is dan nog op te brengen, maar met vijf van dit soort manifestaties zit je al
boven het gemiddelde maandinkomen van de kunstenaars, dus dat is bijna niet te
doen. Vooral ook, omdat de verkoop van dergelijke manifestaties niet in te
schatten is, prijzen veelal wat lager liggen en überhaupt op dit soort
manifestaties moeilijker verkocht wordt, en veelal dan nog binnen de kring van
kennissen, vrienden, familie, of een enkele fan.
Daarnaast
zijn er ook wel enkele galeries, of locaties, die redelijke prijzen vragen om
te exposeren. Ik heb het dan over kosten onder de twee honderd vijftig euro.
Punt is wel, dat hier de verkoop soms nóg beroerder is.
Wil je in
een echte galerie exposeren, breng dan maar flink geld mee. Bedragen tot ver
boven de duizend euro zijn normaal... Om te beginnen moet je dan je prijzen
enorm omhoog gooien, dat wanneer je iets verkoopt er ook daadwerkelijk nog iets
aan over houdt. Voor mijn perceptie moet ik dat irreële bedragen vragen. Los
van het feit dat ik gewoon niet over de financiele mogelijkheden beschik tot
een expositie te besluiten. Wel vreemd, want met enige regelmaat word ik benaderd,
zelfs door gerenommeerde galeries in het buitenland (USA, Italië, Turkije,
etc.). Blijkbaar maak ik iets waarvan men verwacht dat er markt voor is en/of
dat mijn werk wel degelijk iets voorstelt, kwalitatief. Alleen, het blijft
buiten mijn bereik, zoals dat voor collega kunstenaars geldt. De afgelopen twee
jaar heb ik ruim meer uitgegeven aan exposities, dan ik met verkoop binnen heb
gehaald.
Daarbij wil
ik mijn prijzen reëel houden en enigszins bereikbaar voor mensen die het aan
willen schaffen. En geen rijke lui zijn. Wanneer ik op basis van formaat en
uurtarief een prijs moet vaststellen, zit ik al snel op zo'n drie duizend euro.
Ik vraag eigenlijk nooit meer dan duizend en de meeste prijzen van mij liggen
rond de vijfhonderd euro.
Laatst ben ik
gestart met een "aanbieding"... Met maximale prijzen van 250 euro.
Met moeite heb ik drie werken verkocht. Blijkbaar wil men geld op de bank
houden en vooral niet investeren in kunst. Wat dat betreft begrijp ik dus niks
van de wereld. Vooral niet omdat de reacties op mijn werk veelal positief zijn.
Ja, zelfs enthousiaste reacties..., maar is dat dan lucht..., gebakken lucht?
Het lijkt er op. Of vertikt men geld aan kunst uit te geven, behalve wanneer
een kunstenaar het al "gemaakt" heeft? Of koopt men op de naam? Zo
zijn de werken van Herman Brood enorm populair. Best aardig werk, maar hoe
kwalitatief is dit kunst te noemen? Speelt de naam niet veel meer een primaire
rol, daarna pas de kunst? "Ik heb thuis een Brood", hoor ik wel eens.
Wel, dat zegt mij eigenlijk vrij weinig.
Ja, men moet
meer investeren in Kunst. Maar men moet de kunst ook bereikbaar maken voor de
kopers. Hier zitten enorme hiaten. Kunst wordt ondergewaardeerd in deze
maatschappij. Het is geen investeringsmiddel. Dan ga je er verkeerd mee om.
Kunst koop je, omdat je het mooi vindt, omdat het aanspreekt. Misschien daarom
wel dat men massaal afhaakt en de wanden vol hangen met Ikea "kunst",
of kitsch werken van internet shops.
Wat dat
betreft stelt de maatschappij weer eens teleur, en vele kunstenaars zullen met
mij dit gevoel delen. Juist nu is er een atmosfeer kunst aan te schaffen. Er
gebeurt veel op dat vlak, en toch kan de meerderheid van de kunstenaars er
totaal niet van leven, zelfs nauwelijks de eigen investeringen terug verdienen.
Wat is de wereld toch triest... Terwijl Kunst zo mooi kan zijn...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten