Overal, werkelijk overal,
wordt je confronteert met reclame. Ondanks de stikker op de deur, geen reclame
te willen ontvangen worden er met regelmaat folders door de deur geschoven. De
kranten staan vol van reclame, internet en vooral de televisie.
Gedrukte
reclame is misschien irritant, maar je hoeft er niet naar te kijken en je mietert
het weg, of negeert het gewoon. Geen probleem. Anders is dit met de reclame op
de televisie. Die is niet te negeren, of je moet de beeldbuis uit zetten. Naast
de nationale zenders beschikken we over een bom aan commerciële zenders. Op de
drie Nederlandse zenders is gelukkig het programma niet onderbroken door deze
reclames. Hier zitten zij tussen de programma’s in. Bij de commerciële omroepen
worden programma’s al snel twee keer onderbroken, maar bij een film raak ik
soms de tel kwijt.
Met
regelmaat poog ik er aan te denken het geluid uit te zetten. Dat is iets wat je
al heel snel vergeet, dus de irritaties lopen weer snel op. Per zender zie je verschillen
in de reclame en aangeboden producten. Het feit is dat het altijd even storend
is.
Sixt; zeer irritant en slecht |
In
grote lijn zijn er twee soorten reclames. De reclames voor merken en producten
en de reclames voor andere televisieprogramma’s of films. Ik weet eerlijk
gezegd niet welke mij meer ergernis bieden.
Het
toverwoord voor reclame is: herhaling. Reclame moet je veel herhalen, pas dan
komt het bij de consument binnen. Het mag wat kosten, maar uit deze kennis
heeft men flink lering getrokken. Op een avond zie je een bepaald merk tot vervelens
toe langs komen. In een maand ga je denken dat het misschien toch een
interessant product is. Zo moet het werken. Persoonlijk heb ik de neiging na
een maa
nd een schoen door de beeldbuis te knikkeren.
JML; onzinnig product |
Wanneer
reclames nu eens iets te bieden hebben, is dat vast minder erg. De mooie en
aantrekkelijke reclames zijn echter op een hand te tellen. Een voorbeeld is een
koffiereclame, die gepresenteerd wordt als een stukje kunst. Het beeld blijft
mij bij, welk merk het betreft… dat ontgaat mij echt volledig. Misschien wel Nescafé…
ik weet het niet.
Amstel Radler; hoe durf je het nog te drinken? |
Soms
worden reclames “mooi” gemaakt. Autocommercials pogen dit vaak. Mooie, rare of
opvallende commercials. Bijna altijd word ik er echter depressief van. Mooi
heeft veelal een depressieve ondertoon of uitstraling. Een echt mooie reclame
is moeilijk te realiseren. Op dit moment heeft Nissan (dacht ik) een reclame
die mooi is, boeiend, en niet deprimerend. Daarin wordt heel goed ingespeeld op
optische effecten, en verder is er een bepaalde goede soberheid. Het nadeel van
commercials is dat, ook wanneer zij goed zijn, je ze überhaupt te veel ziet,
waardoor zij in feite aan kracht verliezen. Herhaling is het toverwoord, maar
te veel herhalen werkt juist weer averechts…
Naar
word ik ook van alle mooie mensen. Zelfs reclames voor ouderen; rollators,
trapliften en andere ongemakken. Gepresenteerd door schitterende bejaarden,
gezond ogend en gelukkig. Ja, iedereen is altijd heel gelukkig in reclames.
Hopeloos. Laat eens gewone mensen zien! Sorry, dat gebeurt ook. Dat moet ik
erkennen. Het nadeel is dat het dan wel direct allen sulletjes eerste klas
zijn.
Taal
en teksten zijn helemaal erbarmelijk. Wat wordt er niet uitgekraamd in de
reclame… Fout taalgebruik, slechte zinnen en vreemde woorden. De combinatie
regelmatig in een zeer domme context geplaatst. Ik ga het maar eens bij houden.
Dan wordt reclame misschien ook nog even nuttig. Daar kom ik zeker nog een keer
op terug.
Campina: op zich een leuk filmpje, een echt verhaaltje |
Naast
veel onzinnige producten zijn er producten die aangeprijsd worden of je het zo
maar even aanschaft. Reclame voor bedden. Komt regelmatig voor. Ik heb echter
een goed bed en voor de bedragen die de beste bedden moeten kosten heb ik nog
nooit een bed aangeschaft En over het algemeen slaap ik prima.
Een
heel ander effect is het versterkende effect op mijn gemoedstoestand. Het mag
bekend zijn dat ik het momenteel niet breed heb. Met het gemak waarmee alles
aangeprijsd wordt ontstaat alleen maar het gevoel; daar heb ik geen geld voor. Dat is mij te duur. Dat kan ik niet betalen.
Dit los van het feit dat goedkoop gepresenteerde producten veelal helemaal niet
goedkoop zijn. Hoe vaker de confrontatie met de commercials hoe sterker ik mij
als loser voel. Onterecht, ik weet het, maar helaas kan ik mijn gevoelens niet
uitschakelen.
Ja,
de wereld van de reclame is een wereld van geluk, schoonheid en alles binnen
handbereik. Een hele ziekmakende wereld dus. Van diervoeders tot verzekeringen,
van JML producten tot auto’s. Van beleggingen tot bankreclames. Als je maar
koopt. Wat dat betreft hebben we blijkbaar weinig geleerd van de crisis. De consument
wordt nog steeds opgezweept artikelen en diensten aan te schaffen, waar zij in
feite de middelen niet voor hebben. Dus je wordt ongelukkig gemaakt, of je gaat
geld lenen en wordt vervolgens ook ongelukkig. Maar de reclame blijft. In volle
omvang. Er is geen ontkomen aan.
Iets wat totaal niet werkt |
Daarnaast
zijn veel reclames op zich ook zeer misleidend. Of het verhaaltje klopt niet,
of het product functioneert onvoldoende (of niet anders dan de rest). Het wordt
allemaal heel mooi voorgesteld en wel zo dat wij ons niet eens meer afvragen of
het wel zo is. Een reclame (merk is mij even niet bekend) van een dame met iets
te veel vlees. Je ziet haar in ondergoed, waar het vlees letterlijk over puilt.
Ze kijkt ook nog eens verdrietig, somber, ongelukkig. Daarnaast zie je haar met
een soort steppin. De maten zien er beter uit, alles is goed glad getrokken en
ze staat te lachen. Zelfs de kleur is gecorrigeerd. Maar de kans is groot dat
zo’n ding gewoon vreselijk zit. Het plaatje misleidt. Dat is een feit.
Omdat
de commercials niet uit te bannen zijn doe ik graag een oproep aan al die
snelle reclamemakers. Jongens ga eens mooie reclames maken. Echt leuke reclames
en tracht dat irritante werk nu eens goed te voorkomen. Gebruik echt gewone
mensen in plaats van al die gelukkige droomexemplaren. Voeg eens iets toe aan
de reclame. Er zijn enkele voorbeelden, maar wanneer dit 5% van alle reclames
is overdrijf ik nog.
blijft leuk |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten