maandag 27 januari 2014

Feel good

Laatst schreef ik een blog over reclame. Vervolgens ben ik de televisiereclames eens goed bekeken. Het valt al snel op dat er in korte tijd enorm veel verschillende reclames aan het oog voorbij trekken, terwijl ook veel wordt herhaald. We zijn écht vergeven van de reclame.

Voor mij liggen drie memoblaadjes, aan beide zijden volgeschreven. Merknamen en de bijpassende reclame. Op het papier heb ik alleen notities gemaakt over reclames, welke mij opvielen. Dus geen eens een notitie van álle commercials. Inderdaad zie je per net bepaalde lijnen terug en bepaalde producten.

Zoals beloofd ga ik de onzin eens nader beschouwen.blind prik ik op een van de papiertjes en beland bij "E-Darling", een datingsite. Speciaal voor hoge opgeleiden. Op zich is dat al vreemd,
bron: e-Darling.nl
want je selecteren komt dit neer op discriminatie. Er wordt dus iets gesuggereerd wat niet juist is.  Vrijgezelle types die de commercial moeten verkopen zijn mooie mensen en types waarvan je juist verwacht dat zij al een relatie hebben. Dat brengt mij bij "Lexa". Lexa geeft borrels voor de vrijgezel. De beelden maken dat ik bijna het gevoel krijg alleenstaande te willen zijn en naar zo'n borrel vol goddelijke schonen ga. De realiteit zal waarlijk een zuur gelach zijn. Vast wel enkele knappe dames (en heren), alhoewel het wel neer zal komen op een stevige teleurstelling.
Ik blijf bij de "feel good" reclames. Fiat verkoopt auto's standaard (!) met een glimlach. Opel heeft een Big Event, alsof je een gratis feestje krijgt (sorry ik koop niet dagelijks een auto). Bij Hyundai pelen zij in op het voel van mobiliteit me en zogenaamd humoristische kwinkslag; of je een mobieltje koopt...toch wel erg duur dan, dat maandabonnement. Peugeot laat je aan allerlei irrelevante zaken denken tot de haren op je arm overeind gaan staan. Een ultiem geluksgevoel. Wanneer mijn haren overeind gaan staan is dit van ergernis of angst. Renault (Captive) maakt het nog bonter. Volgens hen moet je eerst leven, dan
Bron: autoblog.nl
blijkbaar een Renault kopen... en vervolgens sterven? Of bedoelt Renault dat je leven en levensgeluk enkel is gekoppeld aan hun auto's? Van een Seat word ik waarschijnlijk ook niet gelukkiger. Kom je vroeg in de ochtend thuis heb je een fanatieke vader die wil gaan fietsen.  Laat hem lekker van huis uit vertrekken op de fiets... Oeps, vergeet ik de Citroen C1... Op een tank naar Tirol. Nu wil ik helemaal niet naar Tirol, maar met mijn BMW lukt dat ook op een tank. Kortom, volledige non informatie van Citroen, maar het geeft je toch een heerlijk gevoel.... Oostenrijk.

De "feel good" producten doen het goed. Tandpasta, de een is beter dan de ander... Je wordt van allemaal gelukkig... Maar wát nu echt en een voor de consument verschil is... de kleur, de verpakking... En dan Oral B. Tot 100% tandplak weg... Of je met poetsen niks doet aan tandplak en tot 100%.... Dat kan ook 10% zijn. Dus in hemelsnaam wat zegt het?  Nee, geef mij maar Nutrilon, dat zorgt ten minste voor gezonde hersenontwikkeling. Heel Nederland moet aan de Nutrilon.... als het helpt. Wat ik betwijfel. Wanneer dat niet helpt ga je aan de Vibovit of Centrum. Vitamines! Die heb je namelijk nodig. Zeker met ons voedselpatroon. Alleen jammer dat min of meer bewezen is dat die vitamines helemaal niets toevoegen. Word je toch ziek neem je Bisolvon. Dan gaan die gekke groene beesten van je overhemd. Ze moeten wel zo een reclame maken, want met die Bisolvon word je echt niet snel beter. Krijg je vervolgens migraine neem je Nurofen. Ooit migraine gehad? Nou dan werkt dit spul ook echt niet. Maar misschien helpt het na een feestje. Alhoewel dan werk je de kater toch weg met Nescafé? Trouwens wat hebben die mensen een fijne kater. Zelf voel ik mij dan een stuk beroerder. Wat ook is aan te zien trouwens.
televisiebeeld van HG reclame
Nu dan even een uitstapje naar de schoonmaak. De wel allerergste reclame is die van HG., schimmel en badkamer reiniger. Die man moet maar heel snel opgenomen worden! Hoe debiel kan je iemand neer zetten... om je product te verkopen. Dan Harpic Plus, daar halen ze al het water uit.. De rest doe je maar weer in water, maar wat er echt in zit... Zeker nog de helft water. Ik garandeer het. Dettol is véél beter.... Alleen wanneer je zo vaak handen wast ben je erg snel gevoelig voor allergie. Doe gewoon af en toe lekker vies, dat is veel beter voor je gezondheid.

Dit kan een eindeloos verhaal worden, dat mag wel duidelijk zijn. Toch wil ik nog wat losse flodders schieten, die ik persoonlijk de moeite van het noemen waard vind.

Bron: Citybril.nl
Bij Eon krijg je een regisseursstoel. Hoe verzin je het, maar vooral wat moet je met zo een absurd en lelijk meubelstuk? Media Markt betaald jou BTW... Nee, ze geven gewoon 21% korting. Meer is het niet. Bij de Postcodeloterij zag je laatst allemaal mensen in een tent en werden hun loten gecontroleerd. De reactie: ja u heeft kans op een prijs! Domme idioten, natuurlijk maak ik kans op een prijs wanneer ik een lot koop. Hoe open kan een open deur zijn? Ook was er laatst (merk is mij ontgaan) een reclame van een te dik meisje. In geen tijd was zij opeens een stuk slanker. Het gezicht zag je niet. Logisch want hier werd een stand-in gebruikt. Dus wat zegt het? De reclame van Veiligbankieren.nl is ook op het zotte af. Super infantiel en militaristisch. Het waarschuwt, maar doet niks... Nieuwe brillen: nanofocaal van City Bril. 3D kijken. Normaal blijk ik dus anders te kijken, wat een ontdekking. Of is dat nanofocaal dure onzin? Wanneer je een opleiding volgt bij Scheidegger word je nooit meer werkloos... Dat wil ik ook! Bij AH moet je hamsteren... er komt zeker oorlog, of moeten we heel veel goedkope dingen kopen? Dan ben je dus toch nog heel duur uit. Vervolgens rusten we lekker uit bij Centre Parcs... met gratis toppings. Mijn hemel, wat zijn in hemelsnaam toppings? Ik heb het nergens kunnen vinden, maar.... Je krijgt het er wel bij.

Behalve de reguliere reclames zijn er nog programma's als Robs Grote Tuinverbouwing en Fix This Kitchen. Alle creativiteit is uit deze programma's weggekwijnd omdat bedrijven en merken het programma maken. Maar daar kom ik vast nog wel een keer op terug! 
 
Robs Grote Tuinverbouwing, bron: groenrijk.nl 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten