zondag 20 mei 2012

GroenLinks

Het Hemelvaartweekend. Al geruime tijd werk ik op een koude en sombere kamer op de eerste etage. Dus, vier dagen om alle spullen naar de mooie warme en zonnige zolder kamer te verhuizen en de oude werkkamer weer in te richten als logeerkamer. Kortom, even vier dagen geen politiek.
Nee, geen lokale politiek… Wel volop GroenLinks in het Nieuws. Tofik Dibi heeft van zich laten horen. En hoe!
Als eerste jammer dat de kandidatencommissie, naast haar goede werk, ook een foutje heeft gemaakt. Immers een kandidatencommissie geeft een advies, maar mag zelf nooit bepalen of een stemming/verkiezing daardoor niet door gaat. Jammer, want ik ken Tof Thissen als een zeer integer persoon. En het foutje heeft veel stof op doen waaien. Dat Tofik niet geschikt is als lijsttrekker en partijleider ben ik het helemaal mee eens!
De andere kant is dat ook voor mij het niet vanzelfsprekend is dat Jolande Sap wederom de eerste positie in neemt. Zij is door Femke naar voren geschoven, maar onder deze omstandigheden wil ik (als GroenLinks lid) toch echt iets te kiezen hebben. Jolande heeft wat dingen gedaan waar ik mij absoluut niet in kon vinden, alhoewel het Lenteakkoord mij veel waardering voor haar heeft gegeven. Ik heb zelfs serieus overwogen mij kandidaat te stellen (als lijsttrekker). Ook ik ben waarschijnlijk niet geschikt en te licht, maar ik wilde het doen als gebaar, zodat de leden kunnen kiezen.

Wat Tofik doet is echter weer zeer laakbaar. Dat hij zich kandidaat stelt is zijn keuze. Maar om niet eerst de procedure af te wachten en direct vol in de strijd te gaan is in mijn ogen toch een vorm van egocentrisch narcisme. Ja, politiek inhoudelijk heeft Tofik zeker een aantal goede zaken neer gezet, maar hij is er wel een van inhoudsloze oneliners. Een populist en zelfs van dien omvang dat ik hem enigszins vergelijk met Wilders. Het verschil is dat beide heren andere ideeën hebben… gelukkig maar.
Het spervuur in Knevel en van de Brink richting Heleen Weening vond ik niet gepast en jammer dat Heleen zo bleef herhalen.

Een optelsom die GroenLinks niet in een handig daglicht heeft gesteld. Een feit is wel dat de media er als aasgieren op gedoken zijn en het allemaal wel heel erg uit de context gehaald is. Zo erg is het allemaal niet.
De andere kant… hoe functioneert het bureau van GroenLinks? Het bestuur en de ledenraad? Ik denk dat je het meer in die hoek moet zoeken. Zowel als actief lid als politicus van GroenLinks heb ik veel op te merken over het functioneren van het landelijk bureau en de communicatie van en naar dit bureau. Volgens mij ligt daar nog heel veel werk, want tot nu toe laten ze op allerlei gebied veel steken vallen. En dan mag je best allemaal protocollen en richtlijnen hebben, als je organisatie niet op orde is blijf je met regelmaat problemen zoeken en houden. Ik hoop dat Tofik zich niet helemaal gaat overspelen, dat Jolande deze hele gebeurtenis toch als boodschap ziet en dat het landelijk bureau van GroenLinks nu eens echt aan de bak gaat om een aantal zaken beter te organiseren en op te pakken. Even iets minder arrogantie zou hier op zijn plaats zijn.

Dit weekend heeft nog een dag… Ik moet nu de logeerkamer in orde maken. Morgen ga ik mij weer helemaal op de lokale politiek storten… een plek waar ik mij eigenlijk wel helemaal thuis voel.
mijn nieuwe uitzicht vanuit mijn werkkamer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten