donderdag 24 mei 2012

Geloof het nieuws niet te snel!

Nu is de IJmuider Courant geen dik dagblad. Je zou dus bedenken dat er mankracht (er zijn naar mijn mening veel journalisten aan het blad verbonden) genoeg is om tot een optimale informatieverwerking te komen.

De tijdelijke locatie PVM te Driehuis
Niet helemaal waar dus. Het blijft een dagblad met veel taal en spellingfouten. Daar kan misschien wat beter in geïnvesteerd worden, want de kwaliteit van de berichtgeving is ook niet optimaal. Vandaag een stukje over mijn vragen over de Velserenderlaan. Zo ben ik geciteerd: op eigen houtje een aansluiting op de Velsense Velserenderlaan gemaakt. Ik heb zeker niet gesuggereerd dat men dit op eigen houtje heeft gedaan…. Wanneer dat het geval was had ik mijn vragen wel anders gesteld. Kortom, het IJC (afkorting van IJmuider Courant) weet op subtiele wijze stemming te maken.
Soms kan ook onvolledigheid tot verkeerde informatie leiden. Zo staat er een stukje over het Pieter Vermeulen Museum. Zij hebben bij de rechtbank een zaak verloren over hun medewerker, die vanuit de gemeente Haarlem in het kader van de ID banen bij het museum werkt. De term emotioneel als onderbouwing de betreffende medewerker niet te hebben geïnformeerd doet mij al wat twijfelen. Ja, het ligt erg emotioneel, maar de medewerker was wel degelijk geïnformeerd over de stand van zaken. Ook heeft GroenLinks nog in Haarlem (onder andere bij de fractie van GroenLinks aldaar) gelobbyd om in dit geval de ID baan nog zo maar te stoppen, edoch deze meneer wel degelijk perspectief te bieden.
twee nieuwe leskisten Velserbroek
Kijk, nu wilde ik over onvolledige informatie schrijven, maar kom ik alweer op verkeerde informatie verstrekking. Op naar de toevoeging. Namelijk verder is het artikel correct, alleen vermeld het niet dat de betreffende medewerker nu via een andere regeling wel werkzaam kan blijven bij het Pieter Vermeulen Museum.

Wat dat betreft leven wij in een goede tijd: het digitale tijdperk. Vroeger konden we lastig de nieuwsgaring controleren. Dat wat de krant verklaarde was waarheid en indien twee kranten elkaar tegenspraken was er verdeeldheid. Daar hield je het op. Nu hebben we het internet, Facebook, blogs, Twitter en alle sociale media. Kortom, de media kunnen nu eens goed aan de tand gevoeld worden. En blijkens de drukte op het net is dit meer dan nodig.

Eens te meer is het dan jammer dat 80% van de mensen nog steeds de geschreven letter van de krant en het woord en beeld van het televisienieuws als enige waarheid blijven accepteren. Of is het zo, dat de goegemeente zich gewoon graag laat belazeren? Sorry, maar ik ben daar niet van gediend en ik blijf het storend vinden dat de media mij woorden in de mond leggen en zaken suggereren die niet correct zijn.

de betreffende dokterswoning. tijdens een val van een bouwvakker was de opening naar
De velserenderlaan wel even een uitkomst...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten