maandag 21 mei 2012

Schandalig GroenLinks

GroenLinks staat dramatisch laag in de peilingen. Naar mijn idee volkomen onterecht. Maar ook logisch. Alle aandacht gaat uit naar de poppetjes en hun gedrag, en nauwelijks naar de inhoud en dat waar de partij voor staat.

Eigenlijk mogen wij wel stellen dat Tofik Dibi, met zijn actie, de partij behoorlijk onderuit geschoffeld heeft. En grof ook. Op zich is Tofik een goede politicus, maar hij kent zijn grenzen duidelijk niet. Zijn ego is zelfs zo groot dat hij met opgeheven hoofd de partij forse schade toe dient.

Mohammed Rabbae
Nieuw is dit niet. GroenLinks heeft meer knakken opgelopen door individuele politici. Mohammed Rabbae is door velen al vergeten. Ook hij was een goed politicus, maar ging de fout in. Tara Singh Varma maakte het helemaal bont en bracht met haar gedrag de partij behoorlijk in diskrediet. In haar geval kon het allemaal sterk naar haar persoonlijke omstandigheden terug gevoerd worden, waardoor de schade beperkt bleef. Ook rond Sam Pormes dreigde het te ontsporen, maar Sam werd redelijk stil uit zicht gehaald, ondanks dat hij nog wat pogingen deed dit anders te laten gebeuren. Tot slot Mariko Peters. Ook zij kwam in opspraak, alhoewel dit gelukkig met een (terechte) sisser af liep.
Tara Singh Varma

Op een aantal vlakken is GroenLinks niet sterk. Jammer, want het gaat hier niet over de politieke inhoud. Het gaat hier over het functioneren van de partij als orgaan. Opvallend is dat het bovengenoemde rijtje allemaal namen betreft van mensen met een van origine niet Nederlandse afkomst. Ook op lokaal niveau ken ik enkele problemen op dit niveau. Ik denk dat GroenLinks te politiek correct wil zijn en mensen met een, van origine, andere afkomst onvoldoende goed door de screening haalt. Maar GroenLinks wil wel altijd een kandidaat van niet Nederlandse afkomst, een vrouw en iemand met andere levensbeschouwingen op haar lijsten hebben. Misschien moet GroenLinks hier toch iets voorzichtiger mee zijn.

Wijnan Duyvendak
Gelukkig is er ook een volbloed Nederlander opgestapt: Wijnand Duyvendak. Vanwege zijn verleden wat door de media in opspraak kwam. Wijnand heeft hier zelf de conclusie getrokken. Dit terwijl vele GroenLinksers (waaronder ik) van mening waren dat Wijnand deze conclusie niet had hoeven trekken. Daarin is wel degelijk een verschil met de anderen.

Tofik heeft het voor elkaar. Hij speelt met z’n ego en GroenLinks dondert naar beneden. Het Lenteakkoord wordt door zijn acties helemaal naar de achtergrond geserveerd. En dat terwijl GroenLinks zich uitermate sterk heeft geprofileerd met het Lenteakkoord en ballen heeft getoond door verantwoordelijkheid te nemen, ondanks dat dit (partij-) gevoelig lag op een aantal gebieden.
Sam Pormes

De media spelen met de politiek en GroenLinks gaat hier onhandig mee om. Daarnaast is er zeker kritiek op de partij zelf. Zo heeft de kandidatencommissie het niet handig gespeeld en Tofik troeven in hand gespeeld om de onrust op te stoken. Zoals ik in mijn vorige blog schreef had de kandidatencommissie nooit mogen besluiten naar aanleiding van de kandidaten geen verkiezing te houden. De commissie mag alleen aanbevelen welke kandidaten zijn wel of niet geschikt bevinden. Binnen GroenLinks mag immers ieder lid zich kandideren. Er blijken nu ook nog twee nadere kandidaten te zijn geweest. Te licht bevonden. Niemand die weet wie zij zijn, maar (volgens de statuten van de partij) kunnen zij zich nog openlijk kandideren. Meer advies en meer openheid zal de kandidatencommissie sieren en Tofik taferelen voor een groot deel kunnen voorkomen.
Een ander probleem binnen GroenLinks is de toch wat elitaire houding. De ervaring van velen is dat de communicatie met het partijbestuur, het partijbureau en de Tweede Kamerleden erg stroef verloopt. Zelf wacht ik al een half jaar op een antwoord van het partijbureau. Ondanks meerdere keren contact komt er geen reactie. Vanuit de Tweede Kamer fractie is het zeer wisselend. Nu ik echter raadslid ben is deze communicatie wel een stuk verbeterd.


Mariko Peters

Stelt GroenLinks zich te elitair op en is dat haar valkuil? Ik weet het antwoord niet, maar het heeft de schijn niet mee. Jammer, want GroenLinks is een hele goede partij, een sterke inhoud en een goede boodschap. Een partij die inspeelt op de maatschappelijke en economische ontwikkelingen zonder haar eigen standpunten te verloochenen. Al heb ik mijn bedenkingen bij Jolande Sap, ze is momenteel sterk bezig. Al was ik fel tegen het Kunduzakkoord, ik sta helemaal achter de partij. Ik ben sowieso geen partijhopper. Ik heb gekozen voor GroenLinks en wanneer dat mij echt niet meer bevalt ga ik of uit de politiek of start een eigen partij. Dat is mijn overtuiging. En voorlopig blijf ik mij inzetten voor GroenLinks! En al weet ik dat ik een halve roepende in de woestijn ben, maar ik hoop van harte dat de kiezer in staat is door het gezeik rond Tofik heen te kijken en een stem uit te brengen voor goede politiek. En daar zit veel kans in voor GroenLinks, want GroenLinks heeft een goede politiek! Nu maar hopen dat Tofik zijn egocentrisch narcistische trekjes vooral thuis manifesteert en zich politiek weer gewoon gaat gedragen. En anders moet ie maar echt een ander baantje zoeken. Ik stem: GROENLINKS!

Ineke van Gent
Ps. Het vertrek van Ineke van gent vind ik persoonlijk een groot verlies voor de fractie. Ik hoop haar in het electoraat op een juiste positie terug te zien. Ineke succes!

3 opmerkingen:

  1. Wilde Ineke weer verkiesbaar zijn dan zou het een 5e periode worden. Bij de vorige verkiezingen is er al ontheffing verleend. (of in iedergeval in de komende periode vervangen moeten worden)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat neemt niet weg dat haar vertrek verdriet doet. Maar, misschien een ministerspost... alhoewel het debat op dit moment niet heel erg sterk is. Overigens voor mij is Jolande wel sterker dan Tofik!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. U gebruikt 2 portretten van mij op uw site Rabbae en van Gent
    De wet het erkent het recht op naamsvermelding: artikel 25 Auteurswet 
    De eenvoudigste manier om naamsvermelding te doen is een tekstuele vermelding onder of naast de foto.
    Linken is overigens ook niet genoeg als naamsvermelding.  Een naamsvermelding moet zichtbaar zijn op de plek waar de foto staat. 
    De wet eist niet alleen dat je de bron noemt maar ook expliciet de naam.

    Roel Wijnants Fotografie

    BeantwoordenVerwijderen