donderdag 3 mei 2012

4 en 5 mei....

Dagen om weer even stil te staan bij onze vrijheid en de verwerving van deze vrijheid. Dagen weer even na te denken over wat er nog over is van onze verworvenheden. Twee jonge jongens overvallen een juwelier in Den Haag en schieten hem dood. Met veel tamtam worden zij gepakt. Terecht, maar hoe vreemd: er ontstaat een discussie over de persoonsbescherming van de daders. Is dat onze vrijheid? Een rechtsstraat is van groot belang, maar slaan wij hier niet in door. Die jongens hebben de juwelier vrij bewust vermoord. Bewust! En dan mag je ze niet confronteren met het feit dat hun privacy wordt aangetast? Een inbreker… die mag je het huis niet uitslaan… dan gebruik je geweld en dat is strafbaar. Kom op, zo’n lul weet welk risico hij loopt. Okay, excessief geweld, dat moet je voorkomen, maar tegenwoordig sta je als dader er bijna beter voor dan het slachtoffer. Is dat onze verworven vrijheid?
Op 4 mei herdenk ik. Doden… uit oorlogen, maar ik zal ook denken aan die juwelier. Op 5 mei ga ik vieren, maar zal ik zeker ook heel erg stil staan bij de term: vrijheid. Wat is vrijheid? Wat is onze vrijheid? Wanneer ik gebruik maak van mijn vrijheid… word ik er op aangevallen. Verbale vrijheid bijvoorbeeld. Morgen herdenken we, zaterdag vieren we feest, maar velen van ons doen dat zonder enig echt besef, want anders zag Nederland er heel anders uit!
voor dit soort jongens hebben 4 en 5 mei geen enkele betekenis.
Hoe actueel kan de blog soms zijn.
Vanmorgen schreef ik mijn blog over vrijheid. Vanmiddag viel de groene Amsterdammer in de bus. Met een bijlage: over de paradox van Vreiheid.  Graag verwijs ik de lezer naar deze bijlage en kom zelf zeker nog terug op onze vrijheid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten