zondag 6 april 2014

Europa!


Hoi, in mei mogen wij weer naar de stembus. Dit kiezen voor Europa. Waar moet ik voor kiezen? Wat vind ik eigenlijk van Europa? Twijfels waar niet alleen ik mee loop en waar bij politici de meningen nogal eens uiteen lopen.

In principe ben ik voorstander van Europa. Echter, ook ben ik tegenstander. Een sterke tweestrijd welke mij verscheurt en het maken van de uiteindelijke keuze als en haast onneembare barrière voor mij zie.
Europa als economische eenheid, daar ben ik voor. Het verleden heeft aangetoond dat een samenwerking op dit vlak heeft geleid tot een sterk verbond. We spraken ook van de EEG, Economische Europese Gemeenschap. Inmiddels is het de Europese gemeenschap geworden. Juist het verdwijnen van die ene letter maakt dat de EU een onoverzichtelijk instrument is geworden. Europa is een ondoorgrondelijk bolwerk waar wij meer last dan lust van hebben. Hoe is dat zo ver gekomen? Was er eerst sprake van een puur economisch beleid, vervolgens ging de bemoeienis niet alleen naar de handel, maar ook naar het product. Van het product ging het naar het "beschermen" van de consument om vervolgens beleid te ontwikkelen die het nationale beleid overschaduwt. 
Europa geeft subsidie aan landen. Een voorbeeld.... In het binnenland van Portugal reed ik over een smalle slechte weg. Plots stond er een groot blauw bord; met dank aan Europa. Vervolgens werd de weg breed en schitterend van kwaliteit. Na enkele kilometers hield het prachtige asfalt op en werd de weg smal. Voor het mooie stuk kilometers geen bewoonde wereld. Erna evenzo. Kortom; pure verspilling. Dit is verspilling waar vele voorbeelden van zijn. Dat Europa landen subsidieert om tot een betere economie te komen prima. De controle op een juiste besteding lijkt echter zwaar ondermaats te zijn. Europa kost erg veel geld. Hooguit enkele welgestelden die er echt van profiteren. Naarmate de EU groter wordt en complexer lijkt de controle deels te kort te schieten. Dit neemt niet weg dat er veel goede zaken gebeuren. Met name de landbouw heeft er wel bij gevaren.
Omdat Europa haar beleidsterreinen verbreed heeft merken ij hier in ons dagelijks leven nogal wat van. Heel veel zaken moeten voldoen aan Europese normen. In Turkije wordt al heel lang op een  bepaalde wijze tomaten gedroogd. Het product mag Europa niet meer in. De tomaten worden in de zon gedroogd. Dat is buitenlucht. De omstandigheid  is niet hygiënisch, volgens Europese richtlijnen. Dus mag het product niet in de lidstaten verkocht worden. En Europa heeft er een handje van om middels richtlijnen en wetgeving heel veel oude producten uit de schappen te laten verdwijnen. Er ontstaat een cultuurloze en eenzijdige productenmarkt. Er wordt teveel geregeld en teveel voor de individu ingevuld. Gaat u maar eens na hoe vaak u op een dag geconfronteerd wordt met de EU. Dat kan nog wel eens tot een grote schrik leiden.

Europa heeft twee kanten. De economische kant is een goede basis, zeker mits er goed gecontroleerd wordt op zowel de functie als de aanvraag van economische steun. Het is beter het apparaat uit te dunnen en de controles te verhogen. En daar moet het maar bij blijven.
Ook moet het apparaat toch echt eens doorgelicht worden. Een enorm parlement en twee locaties (Brussel en Straatsburg), er gaat wel heel erg veel geld naar toe.

Waar moet ik straks op stemmen? En lastige keuze. Toch ben ik niet tegen Europa. Mensen die zeggen uit Europa te willen stappen zijn vrij kortzichtig. Iets té. Nee, we kunnen niet meer zonder, maar het moet wel anders!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten