bron: elburg-d66.nl |
Al langer pieker ik verbeteringen
in onze democratische stelsel. Met de verkiezingen net achter de rug zijn er
wel wat punten om de lokale politiek meer stabiliteit te geven, meer daadkracht
en minder wispelturigheid.
Als
gevolg van de verkiezingen wordt overal hard gewerkt een college te vormen. Het
is niet ongewoon dat de lijsttrekker in een college de portefeuille van
wethouder in neemt. Met een coalitie is er sprake van een meerderheid. Dat
maakt een coalitie een gesloten geheel en heeft dus altijd de meerderheid. Een
neveneffect is dat verkeerd beleid gewoon door kan gaan, of dat iedere periode
een nieuwe route kent. Dat laatste zou je politiek zwabberen kunnen noemen, wat
wij ook in Den Haag zien. Bovendien maakt deze werkwijze de politiek (lokaal)
snel saai voor de burgers en zal snel het vertrouwen zakken bij precaire
onderwerpen. In Velsen zie je dat de afgelopen vier jaar op meerdere dossiers
geen donder vooruitgang is geboekt. Goed, wel is er geld gestopt in onderzoek.
En dat loopt ook nogal eens op.
De
kracht van veel colleges is dat zij, met name vanuit coalitie verband, veel
macht hebben. Macht maakt nogal eens arrogant. Een college weet zaken handig op
de lange baan te schuiven, en andere dossiers er juist snel doorheen te
drukken. Daarbij stoelt een college altijd op een voorsprong, waar graag
gebruik (dan wel misbruik) gemaakt wordt.
In
2002 heeft men getracht de lokale politiek interessanter te maken door het
dualisme in te voeren. Mijn eigen ervaring heeft duidelijk gemaakt dat er
nauwelijks sprake is van dualisme. Nee, we leven nog steeds in het monisme.
Dualisme is in principe heel persoons/fractie afhankelijk. Doordat wij formeel
het dualisme kennen, maar het monisme nog veel te sterk aanwezig is voelen
burgers zich niet alleen misleid, maar zijn zij het ook. Voorheen wist men dat
er sprake was van monisme. Nu wordt hen een worst voor gehouden.
Het
moet anders. Het zal wel lang duren voordat veranderingen doorgevoerd worden,
maar het kan in kleine stapjes. Een eerste begin kan zijn dat een
wethouderskandidaat niet op de kieslijst mag staan, in ieder geval geen
lijsttrekker. Het eerste heeft nadrukkelijk mijn voorkeur. Wanneer een
wethouderskandidaat wel ergens op de kieslijst staat is er toch sprake van een
verborgen agenda. Bovendien kunnen coalitiepartijen zich anders profileren,
doordat zij uitvoerend zijn geweest aan het beleid van de gemeente. Wanneer een
wethouderskandidaat niet op de kieslijst staat is ook duidelijk wat de ambities
van de betreffende persoon zijn. Je kan er voor kiezen tot verkiezingen de
wethouderskandidaten niet bekend te maken. Dat is een stuk spannender.
Anderzijds kan het ook leuk en spannend zijn wanneer de kandidaten wel vooraf
bekend zijn en een rol spelen tijdens de campagne. Dat zou nog wel eens
verrassende resultaten op kunnen leveren.
Toch
kan het nog anders. Meer stabiliteit en meer continuïteit. Naar aanleiding van
de verkiezingen wissel je de samenstelling van de raad. Wel, laat het college
gewoon zitten. De wisseling van een college zet je dan halverwege de
raadsperiode. Het kan dan voorkomen dat een college geen meerderheid in de raad
heeft. De controle van de raad op het college zal dan stringenter zijn en
vooral gericht op inhoud. Het college zal dan echt beter haar best moeten
doen.
De
vraag is hoe je het nieuwe college dan moet samenstellen. Een mogelijkheid is
dat partijen kandidaten aanleveren, en de raad hieruit kiest. De individuele
kwaliteit wordt dan sturend. Ook kan je halverwege de periode alsnog
coalitiebesprekingen organiseren. Voordeel is dat de raad dermate op elkaar is
ingespeeld, dat daardoor bewuster een college gekozen wordt. Zelf ga ik voor de
eerste optie, omdat het regeren van een gemeente juist een kwalitatief gebeuren
moet zijn.
Een
andere aanpak houdt ook in dat je vooraf kan vaststellen hoeveel wethouders een
gemeente moet hebben. Het college wordt dan afhankelijk van het aantal
inwoners. Daarbij kan er nog een combinatie gemaakt worden met bijvoorbeeld
economische waarde, grondoppervlakte, of dergelijke. Nu is de omvang van een
college gevolg van de coalitie besprekingen. Behalve dat dit niet effectief is
kan het voor de gemeente ook besparingen opleveren. Wethouders zijn niet
gratis.
Misschien,
over vier jaar zien wij de eerste stappen naar vernieuwing. Een uitdaging om
eens goed bij stil te staan!
Goede aanzet Ernst. Ik denk meer aan een combinatie van maatregelen. Democratie is namelijk het zoeken naar balans tussen efficiëntie (daadkracht) en legitimiteit ( draagvlak). Met dat laatste dreigt het mis te gaan. Coalitievorming gaat nu te veel over organiseren van daadkracht dan van draagvlak. Jouw voorstel kan bijdragen aan een groter draagvlak. Maar groter draagvlak creëer je ook met meet raadpleging en actieve betrokkenheid van burgers bij besluitvorming. Belgisch schrijver David Van Reybrouck pleit zelfs voor een combinatie van verkiezingen en loting. In het oude Griekenland en verschillende Italiaanse stadsstaten werd met succes loting toegepast. Ik denk dat je zijn essay 'Tegen verkiezingen' erg interessant en inspirerend zal vinden.
BeantwoordenVerwijderen