donderdag 4 mei 2017

Dictatuur van de democratie: 5 mei vieren wij "vrijheid"

We vieren het weer; onze "vrijheid". Ja, tussen aanhalingstekens, daar ik van mening ben dat wij, Nederlanders, ons een vrijheid vieren, zonder bewust te zijn wat deze vrijheid écht betekent. Sterker, naar mijn mening vieren wij een vrijheid, terwijl wij onze vrijheid voor een groot deel hebben weg gegeven. De vrijheid wordt sterk in verband gebracht met de Tweede Wereld oorlog. Maar vrijheid is meer. We weten de waarden van vrijheid goed te benoemen, echter realiseren ons te weinig wat het in het dagelijkse leven ons beïnvloed.



Vrijheid... We hebben vrijheid van meningsuiting. Alleen wanneer jou uiting bepaalde mensen niet bevalt, ben je eigenlijk niet zo vrij. Dat is wel wat je in Nederland steeds meer ziet. Dan is er nog het spanningsveld van de vrijheid, waarbij je anderen schaadt. Dat kan door uitspraken, maar vrijheid leidt ook snel tot belediging. Voor vrijheid moet je ook die grenzen kennen. We zijn daar onvoldoende mee bekend.

Vrijheid van doen en denken. Wel, wat ik denk is altijd vrijheid! Niemand kan immers in mijn hoofd kijken. Vrijheid van denken zegt dus helemaal niets! De vrijheid van doen...., we realiseren ons niet hoe beperkt wij hierin zijn. Iets wat ook helemaal geen aandacht krijgt in de media en de discussie hier over.

Kijkend naar Nederland voel ik mij nog minder vrij, dan een jaar geleden. Natuurlijk de ridicule ervaring met de gemeente Haarlem, vorig jaar. Ik heb mij toen, door alle overheidsbemoeienis absoluut volledig "onvrij" gevoeld. En iedere keer wanneer ik in Nederland ben voel ik de vele beperkingen. Beperkingen die mijn vrijheid beperken. De vele regels, de staccato wijze waarop met regels om gegaan wordt... Maar ook de onderlinge controle tussen burgers. Hollandse zeikerigheid. Ja, ook dat beperkt de vrijheid. Toen ik de oude koelkast even op de gang had staan (ik woon in een soort van bejaardenflat) werd er binnen 12 uur aangebeld en op een vervelende wijze gevraagd of dat ding daar bleef staan. Prima, om ook op elkaar te letten, maar in Nederland let men zo op elkaar, dat wij ons en elkaar beperken in vrijheid.

Door onze vrijheid zo sterk in verband met de oorlog gebracht wordt staan we onvoldoende stil bij de echte vrijheid, waarmee wij nu leven.

Wij zijn een welvarend land. Over het algemeen mag de Nederlander niet klagen. Maar, welvaart zegt niets over vrijheid! Nee, vrijheid is meer, vrijheid is nu!



Wanneer ik een groter gevoel van vrijheid heb in een land waar veel beperkingen zijn, dan in Nederland, mag je jezelf vragen stellen. De beperkingen van dat land zijn voornamelijk gericht (voor ons) op de vrijheid van meningsuiting. Je mag en kan daar niet alles hardop zeggen en vooral niet schrijven. Hoe het zich verder in dat land ontwikkelt is niet in te schatten. Ik spreek over de afgelopen drie jaar. Overigens kan je daar met voldoende mensen en in voldoende veiligheid nog best goed je mening uiten. Maar goed, je moet uitkijken. Maar verder geeft het leven daar mij veel meer vrijheid (en een vrijheidsgevoel), dan ik in ons "vrije" Nederland voel.

Ik denk dat mensen in Nederland zelf zich dit niet realiseren. Je gaat hooguit op vakantie naar het buitenland. Eigenlijk zou iedere Nederlander minstens een jaar in een land buiten Europa moeten leven. Even afstand nemen en kijken naar je eigen situatie.



Dat er nu een discussie is over een avondklok voor asielzoekers druist in tegen vrijheid en democratie. Sterker, het is pure discriminatie! Je gaat toch niet iedere groep waaruit iemand zich crimineel gedraagt, een avondklok aan z'n broek hangen? Even los van de soort misdaad. Wanneer je onze vrijheid viert voer je een discussie die hier volledig tegen in druist. We kennen onze eigen vrijheid niet meer. En ja, ieder jaar zal ik, rond deze tijd, mijn mening in deze uiten. Dat is immers vrijheid..., eerder heb ik gemerkt dat deze mening, die ik verkondig ook betekent dat men mij aanvalt op deze mening. In feite word ik ook hier beperkt in het in twijfel stellen van de feitelijkheid van onze vrijheid. Nee, ik voel mij weer minder vrij in Nederland, dan een jaar geleden. We gaan dus echt de "goede" kant op...

Mijn boodschap is simpel; vier niet alleen je vrijheid, maar wees vooral kritisch op (het behoud van) je vrijheid!

1 opmerking:

  1. Ik vier op deze 5de mei 2017 geen vrijheid, omdat bijna niemand op aarde vrij is. Een paar voorbeelden misschien:
    - In Zweden bepaald de regering hoeveel tijd een moeder in de opvoeding van haar kinderen mag steken.
    - In Turkije, Noord-Korea en enorm veel andere landen bestaat geen vrijheid van meningsuiting
    - In de VS heeft een gestoorde president besloten zijn volk via reclamespotjes op het verkeerde been te zetten
    - Op het afrikaanse continent wordt de bevolking afgemaakt door hun eigen volk
    - Overal in de wereld worden mensen onderdrukt door godsdienst fanatici
    - In Nederland wordt de burger overbeschermd voor zichzelf en anderen, met regels die de keel doen dichtknijpen. Er heerst een perfectiedrang, die ieder ongeluk en iedere ziekte wil voorkomen en uitbannen. Maar feitelijk wordt de behoeftige mens in de steek gelaten, omdat er geen plaats of begrip is voor verliezers

    Waarom zou ik de vrijheid vieren, die alleen staat voor een eigen nationaliteit, maar niet voor enige inhoud?

    BeantwoordenVerwijderen