zondag 8 september 2013

Oorlog en vrede


Lev Tolstoy schreef een groot werk onder deze titel. Sinds zijn werk verscheen heeft de wereld zich sterk ontwikkeld. Technisch, maar de mens heeft zich als wezen verder ontwikkeld. Nederland is inmiddels al bijna zeventig jaar oorlogsvrij... Nou ja, in Nederland zelf kennen we al zo lang geen oorlog.

Naar mijn idee ben ik een redelijk weldenkend mens en zie, in deze tijd, weinig nut en noodzaak van het oorlog voeren. Voor een land als Nederland zie ik het niet eens meer als item. Toch lijkt de algemene opinie hier anders in te zijn. Blijkbaar zijn er machtsblokken, die gebaat zijn bij oorlogsvoering en agressie-industrie. Op dit moment ook uitermate actueel; gaan wij de JSF nu aanschaffen, of toch niet? De VVD is al lange tijd fanatiek voorstander. De PvdA daarentegen heeft haar standpunt in deze nogal eens gewisseld. Het kriebelende pluche lijkt bij de PvdA nu definitief tot een positief besluit te leiden. Positief ten aanzien van het besluit de JSF aan te kopen. Persoonlijk ben ik mordicus tegen!
Er wordt nog wel eens gesproken over Linkse Hobby's, maar deze rechtse hobby is niet alleen veel kwalijker, maar ook vele malen duurder. Wanneer het kabinet nu besluit tot aankoop van de JSF is wel duidelijk dat velen hun twijfel aan de politiek hebben. Een schandaal is een besluit voor de JSF voor mij.

Mijn standpunt lijkt nu wel duidelijk. Om verder te gaan dan enkele one-liners poog ik mijn overweging aan de lezer over te dragen. En dan kijk ik toch weer even hoe de mens en vooral de maatschappij zich de laatste anderhalve eeuw ontwikkeld heeft.

Wij kennen welvaart en gaan uit van het beginsel van gelijkheid. Strijd voer je met woorden en je verlies draag je met geheven hoofd. Door de mondialisering komen echter ook mensen tot ons, onder andere levensomstandigheden, welke daarnaast veelal ook hun zekerheid proberen te vinden bij hun geloof, hun religie. Dat maakt dat de huidige wereld heel dicht bij elkaar is gekomen, maar de verschillen zich sterker profileren. Dat maakt dat er twee vormen van agressie zijn ontstaan in deze moderne wereld; agressie vanuit een slechtere mate van ontwikkeling en agressie uit angst de welvaart te verliezen. Wat mij bevreemd is dat de "moderne" wereld daar steeds meer primitief op reageert. Neem Syrië. Het westen wil de aanval met Sarin beantwoorden met agressie.... Alhoewel, eindelijk ziet men in dat sancties misschien ook op een andere manier kunnen. Dat zie ik als de les van Irak, waar wij op valse voorwendselen Saddam Hoessein opzij gezet hebben. Kijk, zo waar, het westen ziet dat je drie keer na moet denken, en dan misschien ook eens op een andere manier moet reageren.
Kortom, wat moeten wij met 35 van die vliegtuigen voor 4,5 miljard euro? Geen reet. Om te beginnen heeft Nederland dergelijke toestellen niet nodig, en wanneer men ze wel nodig denkt te hebben koop er dan een stuk of tien. Maar doe dan ook iets goedkoops. Weer zes miljard bezuinigen en dan zo veel uitgeven aan oorlogsspeelgoed? Niet alleen niet het juiste moment, maar ook uit de tijd.
Komt Nederland in oorlog, dan zijn we te klein ons zelf te beschermen. Dat betekent dat wanneer wij de JSF aanschaffen dit voor meer dan 90% is voor inzet in het buitenland. Alleen daarom al teveel en te duur. Iemand die een beetje logisch denkt zal mijn visie hierop onderschrijven. Ach ja, en voor de bestrijding van het terrorisme heb je al die toestellen ook helemaal niet nodig. 
Er moeten dus andere argumenten zijn om wel 35 van die toestellen te kopen. Dan denk ik aan de wapenlobby aan de ene kant en economische belangen aan de andere kant. Die twee komen ongetwijfeld ergens bij elkaar, waardoor het gezamenlijke belang nóg groter wordt. Dus, grote belangen gaan voor idealisme, principes en visie. De PvdA is hier van het levende bewijs. Immers, van de VVD heb ik hele andere verwachtingen.

Ik geloof niet meer in oorlog. Die tijd is voorbij. Oorlog is primitief en hoort niet meer in onze samenleving thuis. Oorlog moet bestreden woorden met andere middelen, dan vergelding met agressie. Zo intelligent en intellectueel schat ik de westerse wereld in. Misschien een te hoge inschatting, maar sorry, ik ben nog steeds ook idealist.  Nee, vrede is waaraan wij moeten werken. Dat die je niet met agressie. Voor vrede gebruik je andere instrumenten. Wat is het verdomd jammer, dat wij in deze tijd toch nog zo veel primitieve individuen in het westen hebben. En de optelsom daar van maakt ons democratisch stelsel. Dus moet ik niet alleen de VVD, maar ook de PvdA vergeven. Alleen wil ik wel even kwijt dat ik het anders zie, dat ik de overtuiging heb dat het anders kan en mordicus tegen die JSF ben en blijf. Elitair? So it be!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten