zondag 10 maart 2013

Glaasje op, laat je niet pakken

bron NRC


Ja wel, een zestienjarige mag niet meer uit zijn (of haar) dak. Het alcoholverbod is opgeschroefd naar 18 jaar. Inmiddels begint de horeca zich ook in de discussie te mengen en ik vrees dat er op korte termijn een nieuwe groep ontstaat: comazuipers (tussen de 16 en 18) verenigt u!

Vanaf het begin heb ik mijn twijfels gehad ten aanzien van de ideeën om de wettelijke grens van het kopen van alcohol op te schroeven van 16 naar 18. Een wet invoeren is eenvoudig, maar ten aanzien van de gevolgen en uitvoering staat de politiek onvoldoende stil. Een probleem doe je niet af met een eenvoudige leeftijdsverhoging. Sterker, het idee je van een probleem af te doen leidt nogal eens tot veel forsere problemen.
Met een beetje verstand weet men dat de jeugd tussen de 16 en 18 nog volop aan het puberen is. Dat betekent experimenteren. Dat betekend verzetten tegen… ouders, het gezag, riten en tradities. De ene puber heeft dat sterker dan de andere. In ieder geval is men op ontdekkingstocht naar de eigen volwassenheid. Maar helaas, de overheid ziet alleen de problemen die het met zich mee neemt en tracht zich te wapenen. Het is erg naïef te denken dat een puber van 16 het niet voor elkaar krijgt aan drank te komen. Zoals de wet er nu ligt, gaat de overheid daar helaas wel vanuit. Juist door de jeugd te laten experimenteren en hier op de een of andere manier toezicht op te hebben begeleidt hen naar de volwassenheid. Nu vervalt het toezicht en de jeugd zal de illegaliteit op zoeken, want drank zullen ze zich toe-eigenen. Kortom er komt meer overlast, meer herrie op straat, misschien meer vandalisme en het aantal comazuipers zal zeker toenemen.
Wat mij betreft wordt de leeftijd juist verlaagd, naar 15! Het gaat immers niet om de leeftijdsgrens zelf. Het gaat er om hoe wij, volwassenen, met onze jeugd om gaan. Verbieden werkt averechts. Thuis, en buiten de deur. Je moet veel meer begeleiden en voorlichting geven. Een voorbeeld: je kan bijvoorbeeld drankstempels uitdelen in de kroeg. Een 15 jarige krijgt er twee op een avond, een 16 jarige vier, 17, zes. Desnoods via een ingebouwde chip. De kids mogen drinken, maar het systeem beperkt het.
Toen ik 15 jaar was ben ik begonnen met roken. Ik ben inmiddels een stevige paffer, maar iedere jongere zal ik aanspreken vooral niet te beginnen met roken. Ik vertel ze dat ook iedere keer, wanneer de gelegenheid zich voor doet. En ja dat helpt.
Wanneer ik de jongeren vertel over mijn drankverleden en de ellende die het met zich mee heeft gebracht weet ik dat een aantal jongeren minder heftig zullen drinken. Anderen zuipen een paar keer zo heftig, dat ze het van zelf afleren. Maar een grote groep zal je nooit kunnen bereiken. Ook dat moeten wij als maatschappij accepteren. Dat laatste blijkt erg lastig. Wat dat betreft denken wij een maakbare maatschappij te kunnen creëren. De realiteit is echter vele malen weerbarstiger.
Ook met de nieuwe  wetgeving zal er weer veel mis gaan. De overheid kan haar handen in onschuld wassen. Er is immers een wet. Dat zal betekenen dat de horeca toch gezien zal worden als zondebok, wanneer het mis gaat. Dat is al lang ingecalculeerd. Nee, de leeftijdsverhoging slaat nergens op. Soms krijg ik de indruk dat de overheid het leven van het individu te veel wil bepalen, maar daarnaast ook de individu te snel uitsluit van de maatschappij.
Dat brengt mij op een soortgelijke wetgeving. De WW van 38 maanden terugbrengen naar 24 maanden, waarvan het laatste jaar een uitkering op bijstandsniveau. Geweldig, vooral de timing ook. Ruim 600.000 werklozen en nog niet de helft aan nieuwe banen. Dat kan in een paar jaar weer veranderen, maar tot die tijd wordt weer een grote groep uitgesloten. De werkloosheid pak je niet aan door de WW duur te verkorten.  Dat de WW verkort wordt kan ik mij voorstellen. Maar je zal hier een getrapt systeem op moeten invoeren. Maar  nee, gewoon terugdraaien die handel. Het aantal individuen wat hiermee in grote problemen komt maakt niet uit, en het negatieve effect hiervan op de economie wordt helemaal gebagatelliseerd. Juist in deze tijd moet je de WW overeind houden. En wanneer je vanwege bezuinigingen hier toch iets mee moet, doe het dan getrapt. Of naar het aantal werkzame jaren (in totaal), of naar leeftijd. Verzin iets, wees creatief!
bron: nrc

Behalve moe, wordt ik ook soms moedeloos. Momenten van somberheid nemen toe, en ook de angst het saldo van mijn bankrekening te bekijken neemt toe. De eindjes aan elkaar knopen. Bijna 30 jaar bij een baas gewerkt, en door een stukje hufterigheid ben ik nu aan het verzuipen. Maar daar heeft de overheid geen boodschap aan. Nog even en het wordt ook werklozen verboden alcohol te kopen…

Ik ontken niet dat er ingegrepen moet worden in de overheidsuitgaven. Dat je dit ook kan door de inkomsten te vergroten lijkt een groter probleem, dan inderdaad de uitgaven te beperken. Het is wit, of het is zwart. Voeg nog maar eens een belastingschijf toe. Iedereen die meer dan 2 ton bruto verdiend, betaalt 60% belasting. Meer dan 5 ton per jaar, dan hup naar de 70%, en boven een miljoen… 90%... die gasten houden genoeg over om lekker van te leven. En dan het belastingsparadijs voor bedrijven. Doe maar eens wat minder en vraag meer. Zolang de overheid de normen en waarden niet aanpast zal er niets veranderen en zal Nederland verder afdwalen in vrije val. Ik geloof dat ik nu echt een biertje nodig heb. O ja, ik ben al boven de 18 hoor!

Bron: AD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten