dinsdag 28 februari 2012

luie werklozen

De overheid blijft maar zeiken op de werklozen. Nu is het bericht dat de werklozen te weinig hun best doen om werk te zoeken.
Al menigmaal heb ik mij geuit over de strategie en het handelen van Kamp. Gisteren was hij op werkbezoek bij de champignontelers, om te wedijveren voor eerlijk werk. Ondertussen kwam het bericht van de arbeidsinspectie dat werklozen te weinig doen om een baan te zoeken.
Allemaal goed en wel, maar het vuur op de werkzoekende wordt wel erg aangewakkerd, terwijl er nauwelijks meer gekeken wordt hoe de wereld nu echt in elkaar zit. Waarom komen de Polen naar Nederland om te werken? Waarom neemt de werkloosheid toe? Heeft het misschien iets te maken met de werkgevers? Ik denk het wel. Het aannamebeleid is onaantrekkelijk voor de meeste Nederlanders, en daarbij wordt er volop gediscrimineerd. Niet openlijk, maar wel achter de schermen. Zoals ik al eerder aangaf: bijvoorbeeld leeftijdsdiscriminatie. ze mogen het niet zeggen, maar doen het wel.
En dan het UWV. Een dure organisatie, maar wat doet het UWV voor de werkzoekende? Ik ben nu anderhalf jaar werkloos geweest, maar het UWV heeft op geen enkele wijze constructief bij gedragen aan het weer vinden van arbeid. Nee, het UWV is vooral een controlerende organisatie, die in grote mate de regeltjes volgt. En dat met al haar beperkingen.
De werkloosheid neemt toe, Verschuivingen op de arbeidsmarkt trekken een scheef beeld. Het aannamebeleid van ondernemingen en organisaties is discriminerend (maar op een wijze dat je ze er niet op kan pakken) en Kamp blijft zeiken dat het aan de werkloze zelf ligt, omdat hij/zij zich niet aantrekkelijk heeft gemaakt voor de arbeidsmarkt. En dan nu de opmerkingen van de inspectie.
De drie van den Haag (Rutte, Verhagen en Wilders) gaan straks een maand de koppen bij elkaar steken om verdere bezuinigingen te bespreken. CPB geeft aan niet te bezuinigen, dat is namelijk slecht voor de economie. Ik ben het daar helemaal mee eens, maar de drie van den Haag helpen Nederland graag verder in het slob en het ligt allemaal aan de onwil van de individu... wanneer mag ik weer stemmen????


Geen opmerkingen:

Een reactie posten