donderdag 4 april 2013

Netvlies



In complottheorieën geloof ik niet zo snel. Nu neig ik er naar er wel eentje op stapel te zetten. In enkele maanden tijd zijn vijf mensen, in mijn directe omgeving, geopereerd omdat hun netvlies plots had losgelaten.

staar
Natuurlijk had ik er wel eens van gehoord dat het netvlies soms spontaan kan los laten. Ik heb ook wel eens iemand gekend, die het had, maar dat is alweer een hele poos geleden. En nu, in hele korte tijd dus, opeens vijf mensen. Allemaal rond de vijftig... Nou ja, net er boven. Op een na allemaal vrouwen. Drie die eerder een laserbehandeling hadden ondergaan. Een persoon, die al langer bekend is met oogproblemen. Zelf heb ik ook, de laatste tijd, meer last van mijn ogen. Naar mijn idee is dit wel anders en niet te vergelijken met het los laten van het netvlies.

Je neigt bijna te denken dat er sprake is van een complot, vanwege deze plotselinge ervaringen in mijn omgeving. Heeft iemand, of een groepering, een soort gas verspreidt in deze regio? Zit er iets in ons water? Je gaat gekke dingen verzinnen en denkt al snel aan een bewuste handeling van iemand. Ja, de overheid maakt ons gek vanwege het dreigende terrorisme verhaal. Dat zoiets plotseling bij meerdere ontstaat, terwijl dit voorheen als iets relatief onbekends aan je voorbij ging, kan bijna geen toeval zijn.
ooglaseren
Toch ben ik veelal rationeel met dit soort zaken. Ondanks dat ik de redenen niet ken, waardoor het netvlies kan los laten, heb ik wel enkele vermeende verklaringen. We hebben een lange koude winter, met droge winden. De natuur droogt uit en ik denk dat deze lage luchtvochtigheid zeker een van de oorzaken kan zijn. Berichten over het laseren van ogen zijn ook niet positief. Zo is mij verteld dat wanneer je ogen hebt laten laseren een staaroperatie bijna geen optie meer is. Niet alleen staat de kwaliteit van het laseren ter discussie, maar ook mogelijke effecten. Ook speelt leeftijd blijkbaar een rol. Iedereen die ik dus ken met het loslatende netvlies is ouder dan 50, en jonger dan 60. En we weten dat ons lichaam in deze periode behoorlijk begint af te breken. Wie weet speelt luchtvervuiling ook nog een rol. Alle vijf wonen wel in, of naast, een gebied met een milieubelasting, die tegen alle bovengrenzen aanzit. Effecten op langere termijn kunnen leiden tot allerhande klachten.
complottheorie: bleek foutje van de piloot

Ingewikkeld allemaal. Ja dan in het grijpen naar een complottheorie een stuk eenvoudiger. Je hoeft eigenlijk niet verder na te denken en nu ga je uit van een dader. Er zijn kwaadaardige geesten die het je aan dien, dus de oorzaak hoeft niet bij de persoon zelf gezicht te worden. Noch qua gedrag, noch ten aanzien van andere oorzaken gerelateerd aan levensstijl of erfelijkheid. Is dat misschien ook de reden dat de Nederlandse overheid zo graag de terrorismedreiging in code oranje wil... Of hoger? Ze maken ons bang terroristen, om zo de schuld niet op zich te hoeven nemen. Bijvoorbeeld de schuld van te hoge, of verkeerde, overheidsuitgaven. Nee, het ligt niet aan ons; het is de dreiging en complot is een prima verkoop product en een nog beter excuus.  En kijk eens met enige redelijkheid naar de realiteit: welke terrorist vindt dat kleine landje nou de moeite waard een aanslag te plegen? Hooguit een gestoorde individu, zoals bij van Gogh en Fortuin.

Nee, het lijkt mij vreselijk, wanneer je netvlies los laat en ik wens ieder slachtoffer hiervan gewoon heel veel sterkte met het vervelende genezings/revalidatie proces. Sterkte allemaal!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten