zondag 13 januari 2013

Raad in chaos



Ontwaakt uit een droom kan ik even niet anders dan deze droom delen via mijn blog. Een politieke droom met enige hilariteit, in relatie tot de sluiting van het stadhuis Velsen, gedurende 2013.

Iedereen was enigszins nerveus. Het was de eerste avond dat wij sessies hadden op verschillende locaties, omdat het stadhuis gesloten was in verband met de renovatie. Mijn sessie vond plaats in een oude bioscoopzaal, vlak aan zee. Vanwege de beperkte ruimte zaten de raadsleden, die de sessie deden verspreid in de zaal en de toehoorders zaten eveneens gemengd en tussen de raadsleden. Waarover mijn sessie ging heb ik niet gedroomd, wel dat het een zwaar onderwerp was en ik de sessie verdomd goed had voorbereid.
De voorzitter was geen lid van de gemeenteraad, maar een externe en onafhankelijke voorzitter. Een aardige man, donker krullend haar en een bril. Zelf zat ik vrij vooraan in de zaal. Een aantal stoelen links en een rij naar voren zat een collega raadslid, de rest zat meer naar achteren verspreid.
Er waren stevige betogen, maar desalniettemin was het wel een beetje onrustig in de zaal. De persoon links voor hield haar betoog. Een vrouwelijk lid van de VVD. Op zich een goed betoog, maar ook goede voeding voor mijn betoog. Vervolgens was ik aan de beurt. Dat ik mijn betoog begon werd het langzaam wat onrustiger achter mij. Toch ging ik verder. De voorzitter keek mij uitermate geboeid aan, maar de rumoer achter mij werd steeds uitbundiger. Eerst maakte ik er zelf nog een opmerking over, maar bleef doorgaan met mijn betoog. De onrust werd een felle discussie en steeds luidruchtiger. Ik droomde ook van een specifiek raadslid, maar het is niet correct hier met namen te strooien.
Dat raadslid voerde een felle discussie met het publiek en reageerde geheel niet op mijn verzoek iets rustiger te zijn. Ik poogde door te gaan. De voorzitter bleef mij maar aankijken. Uiteindelijk schreeuwde ik bijna dat de voorzitter in moest grijpen, maar de man bleef onbewogen geboeid naar mij luisteren. Achter mij liep de discussie uit de hand. Letterlijk, want er sloegen er twee op elkaars bek. Ik schreeuwde nog een keer en eindelijk een flauwe reactie van de voorzitter. Maar inmiddels was er een flinke knokpartij.
Daarom smeet ik al mijn spullen weg en stond op. Voorin de zaal was een groot raam. Ik tuurde naar buiten en mijn VVD collega kwam naast mij staan. Mopperend dat dit helemaal niet kon.
Na even naar de zee te hebben gestaard liep ik naar de foyer. Lange gangen en een eind lopen. Overal liepen mensen. Het was druk. In de foyer kwam ik mijn fractiegenoot tegen. Ik vroeg haar of ze al gehoord had wat er gebeurt was. Ze keek nauwelijks op of om, mompelde iets in de trant van dat ze wel iets opgepikt had. Luider gaf ze aan naar de volgende sessie te moeten en verder was ik lastig, want zij voelde zich beroerd. Dan stond ik alleen in de drukke foyer. Iedereen was druk aan het praten. Niemand sloeg enig acht op mijn aanwezigheid, maar allen spraken over de buitensporige manier van gedrag in de sessie, die ik zojuist verlaten had. Die, waar ik dat mooie betoog nooit gehouden heb, en waar de voorzitter geheel niet heeft ingegrepen.

Met enige verbazing werd ik wakker. Ook wel met een gniffel. Blijkbaar zit er iets in mijn onderbewuste wat zich zorgen maakt over de alternatieve locatie, nu de gemeente Velsen komend jaar elders vergaderd. Misschien wordt het rommelig. Vanaf volgende week gaan wij het beleven, maar zoals in mijn droom zal het nooit zijn. Best jammer eigenlijk, want het was wel heel levendige politiek........ 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten